Jeroen en Hanneke verkennen Maleisië

Melakka, vrijdag de 13e ??!!

Op vrijdag de 13e hebben we 's-ochtends vroeg de bus naar Melakka genomen, een fraaie kleine stad waar de Nederlanders in een ver verleden (19e eeuw) nog gezeten hebben en waar dus nog veel Nederlandse gebouwen, namen etc aanwezig zijn. Na een enorme hoosbui bij aankomst in Melakka (even wachten met rondlopen!!) hebben we op ons gemak deze fraaie stad bekeken. Via een typisch Maleisische wijk (kampung genaamd), waar we nog 1 huis van binnen hebben aanschouwd (Villa Sentosa, rondleiding door een ontzettend lieve vrouw die ons alles wilde laten zien van hun gewoontes en leefstijlen etc.), de grootste Chinese begraafplaats buiten China (geschat ca. 12.000 graven, totaal verwaarloosd overigens), de Indiasche wijk en Chinatown (waar we nog wat souvenirtjes op de kop hebben getikt) zijn we naar het Nederlandse deel gelopen, waar o.a. het zogenaamde Stadthuys en de katholieke kerk zich bevonden (opgebouwd uit typische rode stenen). Na een heerlijke lunch langs de straat (we zijn er niet ziek van geworden !!) hebben we nog een ruine van een kerk en een fort bezocht en het (houten, maar erg fraaie) paleis van de sultan. Rond half vijf vonden we het wel mooi geweest en namen we de taxi naar het busstation van Melakka om de bus van 17:00 uur terug naar KL te nemen, zodat we op tijd terug in KL zouden zijn, want de volgende dag moesten we vroeg op voor onze vlucht naar Kuching. Aangekomen bij het busstation wilden we een kaartje voor onze busreis terug gaan kopen, maar bleek dat alle in Melakka studerende en werkende KL-inwoners op vrijdagmiddag/avond met de bus terug gaan naar KL. De kaartjes voor ALLE bussen die avond terug naar KL waren dus ram-uitverkocht (SOLD OUT / SUDAH HABIS). Na een uur ronddolen op zoek naar kaartjes, we wilden net een taxi gaan nemen, vonden we bij toeval nog iemand die kaartjes verkocht voor een extra bus om 21:00 uur. Die hebben we gekocht en in de tussentijd hebben we daar nog wat rondgekeken en wat gegeten. Na lang wachten vertrok de bus uiteindelijk om half tien, en we waren nog maar goed en wel op weg of we stonden net buiten Melakka al weer stil op de vluchtstrook langs de snelweg, bleek de bus motorpech te hebben !!?? Hebben we daar bijna 2 uur langs de snelweg gestaan, we konden geen kant op.....wachten in het donker met vlakbij voorbijrazend verkeer. Uiteindelijk stopte er een bus die 4 plaatsen vrij had en daar zijn wij snel ingesprongen, Hanneke was erg attent !! Konden we om half drie die nacht nog onze tas gaan inpakken voor de vlucht van de volgende dag, taxi zou om half zeven komen, dit was dus een echte vrijdag de 13e !!!

Tunafish