Jeroen en Hanneke verkennen Maleisië

Kota Kinabalu

Woensdag de 18e zijn we met Air Asia (de Easy Jet van ZO-Azie) naar Kota Kinabalu (KK) gevlogen. In KK hebben we een guest house gezocht en daarna even nog wat rondgekeken in de sfeervolle omgeving aan de kust. KK heeft (in tegenstelling tot Kuching) veel leuke cafes en restaurants aan het water (aan de Zuidchinese zee) waar het leuk vertoeven is. Donderdag de 19e hebben we een excursie naar het Kinabalu National Park gemaakt. Op weg hier naar toe nog even gestopt bij een lokale markt voor wat souvenirs en om wat mooie foto's van de Mount Kinabalu te maken, de hoogste berg tussen de Himalaya en Papoea Nieuw Guinea zoals ze hem hier beschrijven (ca. 4100 meter hoog). De wolken waren net even weg en we konden genieten van de fraaie top van deze berg. Vervolgens doorgereden naar Kinabalu National Park, waar we een rondleiding door de jungle en de botanische tuinen daar hebben gekregen, waarbij alle flora en fauna uitvoerig besproken werd (veel planten hadden we al in West-Maleisie gezien dus was niet overdreven veel nieuws...). De jungle hier was wel duidelijk koeler, door de hogere ligging, wel lekker ! Na een heerlijke lunch (hert) zijn we naar de Poring Hot Springs gegaan, een bron met warm zwavelhoudend water (rook dus ook een beetje naar rotte eieren...). Je kunt daar een badkuip vol laten lopen met dit (op de een of andere manier geneeskrachtige?) warme water en genieten van de rustige omgeving, dat hebben we dus lekker gedaan. Na deze heerlijke rustpauze zijn we teruggereden naar KK, waarbij we onderweg nog het indrukwekkende Kandasang War Memorial hebben bezocht. Deze gedenkplaats is opgericht ter nagedachtenis aan de bijna 3000 Australische en Britse soldaten die hier aan het einde van de Tweede Wereldoorlog door de Japanners de dood in zijn gejaagd door de 3 zogenaamde Dode Marsen. De Jappen hadden deze 3000 soldaten gevangen in een POW (prisoners of war) kamp aan de kust maar waren bang voor een aanval / invasie van de geallieerden of een opstand van de gevangenen. Daarom lieten ze alle gevangenen in 3 groepen van Sandakan (aan de kust) op blote voeten met veel bagage en zo door de slopende hitte de binnenlanden in wandelen naar Ranau. Elke gevangene die onderweg viel of van het pad af raakte werd genadeloos neergeschoten....uiteindelijk heeft geen van deze gevangenen Ranau bereikt.....Gelukkig zijn er nog 6 Australische gevangenen tijdens de marsen kunnen ontsnappen en zijn deze verschrikkelijke verhalen niet voor de rest van de wereld verborgen gebleven, erg indrukwekkend om te zien en te lezen / horen..... Ook de tijdens WOII in (een ander deel van Maleisie) omgekomen Nederlandse soldaten werden nog herdacht.

Tunafish