Jeroen en Hanneke verkennen Maleisië

Taman Negara National Park

Daar zijn we weer ! Na enkele dagen radiostilte nu een verslag van onze trip naar de Taman Negara, het oudste regenwoud ter wereld, meer dan 130 miljoen jaar, gelegen ten noorden van Kuala Lumpur. Na de sightseeing Kuala Lumpur dagen zoals eerder beschreven, zijn we met een touringcar naar de Taman Negara gereden. Na zo'n 4 uur rijden kwamen we aan in Kuala Tembeling, vanwaar we met een bootje (ca. 15 personen) met onze reisbagage (een deel hebben we in Kuala Lumpur in ons guest house achter kunnen laten gelukkig....) naar Kuala Tahan zijn gevaren. Een drie uur durende boottocht door de jungle, waarbij de rivier redelijk breed was en de jungle bomen hoog en eentonig, dus na een drie kwartier lag bijna iedereen te pitten !! Onderweg was er behalve wat buffels , vogeltjes en vlinders weinig te zien, al zag Hanneke nog wel een aapje ergens in de boom aan de oever. Tegen het einde van de boottocht, zo rond 16:00 uur, begon het ineens donker te worden (het wordt hier trouwens wel vroeger donker dan bij ons, maar nog niet om 16:00 uur !!) en viel binnen no-time de regen met bakken uit de hemel !! Toen het ook nog hard begon te bliksemen/onweren voelden we ons op het weliswaar overdekte maar toch ietwat zielige bootje toch wel een beetje angstig.... Uiteindelijk toch veilig bij onze lodge aangekomen na een glibberige wandeltocht (met bagage !!) over een supersteile klei-helling en heeft het nog de hele avond aan een stuk door gegoten..... De volgende dag hebben we een bezoekje gebracht aan de jungle, we hebben in het fraaie zonnige weer (en supervochtig!!) een fraaie maar zware wandeling gemaakt waarbij we een uur via steile paadjes omhoog moesten klimmen naar een paar " viewing points ". Helemaal bezweet kwamen we daar aan en na een fles water en een paar foto's zijn we weer naar beneden gelopen. Deze wandeling was zeker de moeite waard !! In de jungle hebben we ook nog de fameuze Canopy Walkway gedaan, een hangbruggen-parcours van enkele honderden meters dwars door de junglebomen met verre en hoge overhangen tussen boonmpartijen waarbij je mooi uitzicht over het regenwoud had. De foto's lijken misschien wel superstoer, maar het viel wel mee hoor, was niet extreem eng ;-) Hier werd Hanneke trouwens nog bloeddonor, ze werd gegrepen door een bloedzuiger op haar been, gelukkig kon Jeroen hem er snel aftrekken en bleef de schade beperkt tot een klein wondje. Even voor de mensen die minder bekend zijn met bloedzuigers: no worries, kan op zichzelf geen kwaad, ze dragen geen ziektes of zo mee.... 's-Middags nog een bezoekje gebracht aan een " Orang Asli " dorp, een nomadenstam, de originele lokale bevolking daar. Wat rondgekeken hoe zij leven, hoe zij vuur maken, hoe zij jagen etc. Erg indrukwekkend dat deze mensen nog altijd zo leven, en super schattig die kinderen daar.... Na deze indrukwekkende dag zijn we op tijd naar bed gegaan omdat de volgende trip al weer klaar stond, de trip naar de Cameron Highlands, daar gaan we jullie de volgende keer meer over vertellen..... Groetjes van zus en broer P.S. Foto's komen zo snel mogelijk.....

Leo

wat een stoere verhalen! veel plezier bij de Cameron highlands broer en zus

Marieke

Bloedzuigers moeten van Hanneke afblijven!

Annemarie

Hallo daar, jullie maken het wel weer mee zeg. Super leuk. En dat jullie al die namen van die plaatsen zo weten op te schrijven... zijn niet de makkelijkste namen. Enne... hiier wordt het zondag ook 30 graden als het goed is!!!

Ri-jan & Rob

Klinkt goed allemaal! We zijn benieuwd naar de foto's. Veel plezier nog met z'n tweetjes!
Groetjes,
R&R

Ilse

Heb net even bijgelezen, had ik nog geen tijd voor gehad.... Leuk om dit allemaal te lezen!
Heel veel plezier nog daar, en Han, niet TE bruin worden he?!
x Ilse

Loes en Wouter

Heeeeee megje :)

Super cool wat jullie allemaal daar aan het ondernemen zijn in the middle of nowhere hihi. Is weer eens wat anders dan de VS he?! Die jungletocht over die hangbruggen lijkt me echt super cool, maar ik denk dat je zeker wel de nodige angstkreten uitgeslagen zult hebben hahaha. Geniet er nog van meis, jullie reis vliegt voorbij maar zo te lezen doe je echt de meest gave dingen ooit! Pas een beetje goed op elkaar, sleep tight and don't let the bedbugs bite ;) tot heel snel!

Kus en knuffel

Leon en Miranda

Ha Jeroen en Hanneke,

Wat leuk deze website. En wat een gave actie zo met z'n tweeen. Leon wil de volgende keer toch liever zelf mee. Volgend jaar willen we naar Borneo dus ben benieuwd naar jullie foto's en reisverslagen. Willen graag weten of het goed te doen is om alleen de vluchten te regelen (en eerste nacht) en de rest zelf te regelen (zoals we in Nepal en Vietnam deden) of dat een georganiseerde reis noodzakelijk is (ik denk zelf nl. van niet, hoewel reisbureaus natuurlijk wat anders vertellen!). Nogmaals, veel plezier met de rest van de reis.

Groeten en tot snel,

Leon en Miranda.

PS: verhuishulp op 4-8 is OK!

simon

jo